The Al Jazeera story.
Al Jazeera's first day on the air on November 1, 1966, offered six hours a day of programming to the neighborhood in Qatar where it had set up its first studio.  By the end of 1997, it was up to 12 hours a day, and because of advances in satellite technology, could be received in many countries in the Middle East.  On January 1, 1999, it finally became a round the clock news service.
The Arabic script in Al Jazeera’s logo refers to "The opinion and the other opinion," and it didn’t take long for the network to shock local viewers by presenting an Israeli speaking Hebrew on an Arabic language station for the first time.  Lively and far-ranging talk shows, particularly the popular, confrontational The Opposite Direction, (Al-Itijah al-Mouakiss) were a constant source of controversy regarding issues of morality and religion. This prompted a torrent of criticism from the conservative voices among the region's press. It also led to official complaints and censures from neighboring governments, includingAljazeera's terrestrial broadcast or booting its correspondents. 
On January 27, 1999, several Algerian cities, including the capital Algiers, lost power simultaneously, reportedly to keep residents from watching an Al Jazeera program in which Algerian dissidents implicated the Algerian military in a series of massacres.  On July 4, 2004, the Algerian government froze the activities of Al Jazeera's Algerian correspondent. The official reason given was that a reorganization of the work of foreign correspondents was in progress. The international pressure group Reporters Without Borders says, however, that the measure was really taken in reprisal for a broadcast the previous week of another Al-Itijah al-Mouakiss debate on the political situation in Algeria. 

Aljazeera was rapidly becoming one of the most influential news agencies in the region. Eager for news beyond the official versions of events, Arabs became dedicated viewers. A 2000 estimate pegged nightly viewership at 35 million, ranking Aljazeera first in the Arab world, and by 2002, its estimated audience was over 45 million.

Al Jazeera's availability (via satellite) throughout the Middle East changed the television landscape of the region. Prior to the arrival of Al Jazeera, many Middle Eastern citizens were unable to watch TV channels other than state-controlled national TV stations. Al Jazeera introduced a level of freedom of speech on TV that was previously unheard of in many of these countries. Al Jazeera presented controversial views regarding the governments of many Gulf Arab states, including Saudi Arabia, Kuwait, Bahrain and Qatar; even though Qatar was its major funding source.  It also presented controversial views about Syria's relationship with Lebanon, and the Egyptian judiciary.  It claimed to be the only politically independent television station in the Middle East. 

Al Jazeera came to the attention of many in the West during the hunt for Osama bin Laden after September 11. The station aired videos it received from Osama bin Laden and the Taliban, deeming new footage of the world's most wanted fugitives to be newsworthy. Bush and his advisors criticized the network for giving a voice to terrorists. Aljazeera's Washington, D.C. bureau chief compared the situation to that of the Unabomber's messages in The New York Times. The network said it had been given the tapes merely because it had a large Arab audience.

Al Jazeera's prominence was heightened during the war in Afghanistan since it had opened a bureau in Kabul before 9/11. The Kabul office was destroyed, by United States bombs in 2001. Al Jazeera then opened bureaus in other trouble spots, looking to stay ahead of the future conflicts.

Al Jazeera was the only international news network to have correspondents in Iraq during the Operation Desert Fox bombing campaign in 1998, and its exclusive video clips were highly prized by Western media.

Before and during the United States-led invasion of Iraq, where Al Jazeera had had a presence since 1997, the network's facilities and footage were again highly sought by international networks. The channel and its web site also were seeing unprecedented attention from viewers looking for alternatives to embedded reporting and military press conferences.

Al Jazeera launched its English language channel in 2006. Among its staff were journalists hired from ABC's Nightline and other top news outfits. Josh Rushing, a former media handler for the United States military’s Central Command (CentCom) during the Iraq war, agreed to provide commentary; and Sir David Frost was also on board. In an interesting technical feat, the broadcast of the new operation was handed off between bases in Qatar, London, Washington, D.C., and Kuala Lumpur on a daily cycle.

On July 15, 2009, the Palestinian National Authority (the PA) closed down Al Jazeera's offices in the West Bank, apparently in response to claims made on the channel by Farouk Kaddoumi that PA President Mahmoud Abbas had been involved in the death of Yasser Arafat. In a statement announcing the decision, the Palestinian Information Ministry said the station's coverage was "unbalanced" and accused it of incitement against the PLO and the PA.
In the run-up to the 2003 invasion of Iraq, the U.S. Pentagon hired the Rendon Group to target and possibly punish Al Jazeera reporters who did not stay on message.  When Al Jazeera went on to do reporting featuring very graphic footage from inside Iraq, US officials decried Al Jazeera as anti-American and as inciting violence because it reported on controversial events.
Examples of censorship in the U.S. came shortly after the start of the invasion.  On Mnarch 24, 2003, two Al Jazeera reporters covering the New York Stock Exchange (NYSE) had their credentials revoked. The New York Stock Exchange banned Al Jazeera (as well as several other news organizations whose identities were not revealed) from its trading floor indefinitely. NYSE spokesman Ray Pellechia claimed "security reasons" and that the exchange had decided to give access only to networks that focus "on responsible business coverage".  He denied that the revocation has anything to do with the network's Iraq war coverage.  However, Robert Zito, the exchange's executive vice president for communications, indicated that Al Jazeera's graphic footage broadcast on March 22, 2003, led him to oust Al Jazeera.  The NYSE ban was rescinded a few months later. 
On April 8, 2003, Al Jazeera's office in Baghdad was hit by a U.S. missile, killing reporter Tareq Ayyoub and wounding another.   Al Jazeera reports that it had mailed coordinates for their office to the U.S. State Department six weeks earlier and that these should have clearly identified their location.  Dima Tareq Tahboub, the widow of Tareq Ayyoub, continues to denounce her husband's death and has among other things written for The Guardian and participated in a documentary broadcast on Al Jazeera English.
Al Jazeera reporters have been on the front lines as a wave of democratic reform has swept through North Africa.   On January 30 of this year, the Egyptian government ordered the Al Jazeera TV channel to close its offices. The next day, Egyptian security forces arrested six Al Jazeera journalists for several hours and seized their camera equipment.   
In Libya, Al Jazeera cameraman Ali Hassan al-Jaber was killed on March 12 by government troops while returning from an anti-government rally near Benghazi.  On March 12, four Al Jazeeri reporters were arrested by the government.  They were released in April, and banned from the country.  On May 18, Dorothy Parvaz, another Al Jazeera reporter and formerly of the Seattle Post-Intelligencer, who had disappeared in Syria in April while covering antigovernment protests, was released from custody in Iran. Her whereabouts had been unknown until Syrian officials acknowledged a week ago that they had sent her to Iran shortly after detaining her. 

For fast breaking daily news from across the Middle East and around the world, tune in to Al Jazeera English at Radio Phoenix  every day at 4:00 pm.
